L'exposició de material mòbil de la Pobla de Lillet no només amaga història dins els seus vells aparells i locomotores jubilades; l'edifici, les parets i les bigues que les aixopluguen, són els testimonis vius de la revolució industrial a Catalunya.
El que actualment coneixem com a "Exposició de material mòbil" comença la seva vida l'any 1901. Eusebi Güell, empresari català de renom, decideix aprofitar la qualitat de les pedreres del Clot del Moro per fundar la primera fàbrica de ciment Portland de Catalunya: la companyia Asland. Tot i la matèria primera, la proximitat amb el riu Llobregat i la facilitat per obtenir carbó de les mines de Catllaràs, el relleu pirinenc és dur i dificulta les comunicacions, aïllant a la fàbrica de la civilització. La solució és clara: per tal d'assegurar l'èxit de l'empresa cal un tren que connecti la fàbrica amb la xarxa ferroviària catalana i, evidentment, cal un lloc d'on puguin sortir.
És així com comencen les obres i prospeccions del carrilet que uniria Guardiola de Berguedà, on enllaçava amb el ferrocarril que portava a Berga i Manresa, amb la fàbrica de ciment Asland. L'actual exposició de material mòbil era llavors l'estació de La Pobla de Lillet i durant els primers anys de funcionament, amb les vies construïdes, qui s'encarrega de transportar els materials és un locomòbil. Aquests aparells, molt populars abans de l'extensió de la locomotora de vapor, feien ús dels raïls però no eren empesos per una màquina sinó per un grup d'animals de tir que anaven lligats al davant com ho farien en un carro.
Finalment l'any 1908 l'antiga estació de La Pobla de Lillet és testimoni del primer viatge oficial del carrilet, que transporta al rei Alfons XII i a la seva comitiva fins a la fàbrica de ciment, on realitzen també una visita. Aquesta data marca el tret de sortida dels pròxims esdeveniments. A partir de l'1 d'agost de 1914 el carrilet comença a prestar servei públic a viatgers i suposa un canvi radical per a tots els habitants de la zona que fins llavors vivien pràcticament incomunicats. Per l'antiga estació del carrilet passen pagesos i masovers dels voltants de la Serra de Catllaràs de camí a les grans ciutats però també burgesos de ciutats com Manresa, Terrassa o Barcelona, que arriben als Pirineus animats a descansar entre la natura. És precisament en aquesta època quan el fenomen de l'excursionisme i els esports d'alta muntanya comencen a fer-se populars.
El servei de viatgers funcionava normalment acoblat a uns vagons de mercaderies. De pujada hi havia dos vagons de carbó, dos de buits i dos de passatgers i de baixada quatre anaven carregats de ciment i els dos restants altre cop de passatgers. S'acostumaven a fer entre dos i quatre viatges per dia i el trajecte, de només 10km, tenia una durada de 50 minuts.
Durant mig segle, l'estació de la Pobla va ser testimoni de la modernització del territori; amb ella arribarien noves línies de tren a Campdevànol, una xarxa de carreteres ben adaptades al terreny i, per descomptat, aparells amb més velocitat però també el temps, faria el seu pas terrible per les infraestructures del carrilet.
El 14 d'octubre de 1963 va ser el darrer viatge del carrilet de Guardiola de Berguedà fins a Castellar de n'Hug i poc després va tancar la fàbrica de ciment Asland. A partir de llavors l'estació de La Pobla queda abandonada fins que se'n tornen a obrir les portes amb nom i funció diferent. Ferrocarrils de la Generalitat reconverteix l'espai en un museu on s'exposen tota mena de ferrocarrils secundaris, industrials i turístics a la Vall del Llobregat que ens ajuden a entendre'n el funcionament però sobretot ens transporten, sense moure's del seu lloc, a l'estació plena de viatgers que es va inaugurar ja fa més d'un segle.
Tots aquells que ho vulgueu podeu aprofitar el viatge en el Tren del Ciment per fer una visita a l'exposició de material mòbil. Els horaris estan disponibles a la web i sempre podeu contactar amb l'oficina de turisme de la Pobla, que ajuden al viatger amb qualsevol dubte.