La il·lusió del nou cremallera
L'antic cremallera de Montserrat va fer el seu últim viatge l'any 1957, però la il·lusió de veure'l circular de nou mai es va perdre.
Aquest desig, juntament amb l'increment de visitants i la consegüent congestió de vehicles en l'àmbit del parc natural, van propiciar que en els anys 80 la Direcció General de Transports de la Generalitat i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya duguessin a terme diversos estudis i alternatives per resoldre el problema del transport.
Recorregut del Cremallera
La major part de l'itinerari del cremallera transcorre per l'antic traçat al llarg de cinc quilòmetres, quatre dels quals són en cremallera, i supera un desnivell, entre les estacions de Monistrol-Vila i de Montserrat, de gairebé 550 metres.
El recorregut s'inicia a l'estació de Monistrol de Montserrat, on es pot realitzar l'enllaç amb el servei R5 de la línia Llobregat-Anoia d'FGC. En sortir d'aquesta primera estació, el cremallera arriba al túnel de la Foradada. Enllaçant amb aquest túnel, el cremallera travessa el pont del Centenari i la C-55, fins arribar a la segona estació, Monistrol-Vila, punt on comença el tram de cremallera.
El camí del cremallera continua pendent a dalt a través del túnel de l'Àngel, ja existent en l'antic cremallera, i travessa el nou pont situat on anteriorment estava el pas a nivell de la carretera. Més endavant, creua un altre pont, el de les Guilleumes, des del qual també es pot contemplar el perfil escarpat de la muntanya que es troba situat abans de l'últim túnel de la línia, el dels Apòstols. Passat aquest punt, el cremallera realitza l'últim tram ascendent fins arribar a l'última estació, la de Montserrat, situada sota la plaça de la Creu.
Un espai ple d'història de la muntanya de Montserrat, les seves condicions climàtiques i de la varietat de la flora i fauna autòctones....
Més info