Abans, el Clot del Moro era un indret molt aïllat a causa del relleu, accesible únicament per camins de carros, per la qual cosa la construcció de la fàbrica de cement Asland va ser una obra gairebé impossible.
Font: Museu del Ciment
El primer transport que es va poder fer servir per al trasllat de la maquinària i el material de construcció de la fàbrica va ser el locomòbil, un tren de vapor de carretera amb 6 vagons, portat des de Califòrnia el 1902, el qual realitzava un trajecte entre Olvan i la fàbrica, fent 40 kms en 10 hores.
Font: Museu del Ciment
El 1904 la fàbrica Asland va constuir un tren secundari per al transport del ciment, anomenat “el carrilet” ja que la seva via era només d’una amplada de 60 cm, i es va convertir en el més petit dels ferrocarrils d’ús públic de l’Estat Espanyol. Amb un recorregut de 3’5 km, va connectar amb la xarxa de Guardiola de Berguedà i a partir de l’ 1 d’agost de 1914, a més del transport de mercaderies, el “carrilet” va prestar servei públic als viatgers, tant treballadors de la fàbrica Asland com habitants de les poblacions de l’entorn, fent sortir de l’aïllament l’Alt Berguedà.
Font: Museu del Ciment
El 13 de juny del 2014 es va inaugurar a la Pobla de Lillet, inici del recorregut del Tren del Ciment, una exposició itinerant amb motiu del primer viatge per a pasatgers de l’antic carrilet que transportava ciment.
El Tren del Ciment actualment és un reclam turístic que explota FGC des de juliol de 2005, amb la intenció de recuperar la memòria d’aquest tren tan important, tant a nivell històric com social.
De la fàbrica Asland va sortir part del ciment necessari per realitzar grans obres públiques del segle XX, contribuent així tant la fàbrica com el tren a una gran modernització.
Actualment, el Tren del Ciment realitza un recorregut des de Pobla de Lillet fins el Clot del Moro amb el qual a més de conèixer el tren i el seu entorn i visitar paratges com La Pobla de Lillet o els Jardins Artigas podreu visitar el Museu del Ciment i la pròpia Fàbrica Asland, feu un viatge a l’història!
Font: Museu del Ciment