Quant en sabeu sobre trens? Heu pujat mai en una locomotora de principis del segle XX?
El Tren del Ciment es tracta d’un tren que històricament unia l’antiga fàbrica de ciment Asland de Castellar de n’Hug amb Guardiola de Berguedà, i que actualment realitza un recorregut turístic des de Pobla de Lillet, continuant per la Pobla Centre, els Jardins Artigas i acabant, finalment a Clot del Moro.
Aquest tren, a més d’oferir-nos la possibilitat de conèixer l’entorn del Berguedà, passant per poblacions de gran interès arquitectònic i natural, com és el cas de la Pobla de Lillet o Guardiola de Berguedà, i de visitar atraccions turístiques tan interessants com els preciosos Jardins Artigas, la Mina de Petroli de Riutort o l’antiga fàbrica de ciment Asland, també ens ensenya curiositats sobre els trens que de segur molts no coneixíeu. Voleu saber-ne més? Continueu llegint, que us expliquem alguns conceptes!
Un dels primers conceptes a destacar és la “platja de vies”. I a què es refereix? La platja de vies o també anomenada platja de maniobres, és una estació ferroviària dedicada a l’ordenació (separació i unió) principalment dels trens de mercaderies, els quals son compostos per vagons aïllats. És a dir, seria el lloc on es muntaria i desmuntaria el tren, us ho imagineu?
I si els trens de vagons es munten i es desmunten, com circulen? Sempre cap el mateix sentit? Han de girar en algun punt del tram? En l’actualitat, si pensem en un tren, recordarem que presenten un vagó de comandament tan a la part de davant com la de darrere, per circular fàcilment en ambdues direccions. únicament canviant el maquinista de lloc. Però, en aquests casos, s’havia de desencallar la locomotora de la resta dels vagons, girar-la fent el maquinista un canvi de sentit i enganxar-la novament!
Continuant amb la forma en que circulen aquest tipus de trens clàssics, comentar que l’agulla d’entrada o desviament, és un aparell de via que permet als trens canviar d’una via a una altra. Aquesta es pot situar a la banda dreta o esquerra i es composa de rails mòbils que es recolzen al rail fixe mitjançant una soldadura.
El “estrelladero”, “vía de estrelladero” o culató de seguretat és una altra de les instal·lacions ferroviàries d’interès que afecta les vies. Es tracta d’una curta via morta que es situa en la prolongació d’una via d’apartador (com el seu nom indica, una via que bifurca de la principal i que serveix per apartar en ella els trens o locomotores per carregar o descarregar, estacionar o realitzar altres operacions).
El “estrelladero”, es situa amb la senyal de sortida de la via del apartador, per la qual cosa, si un tren traspassa de forma impestiva la senyal i s’estavella contra ella (d’aquí el nom) aquest es dirigirà sempre cap a la via morta o secundària, i mai cap a la principal.
Per evitar descarrilaments, sobretot en corbes molt estretes, així mateix es troben els contracarrils, uns carrils embridats a la cara interna del rail principal. Al unir-se sense soldadura, és normal que en el pas de un rail a un altre es produeixi un trontoll característic d’aquest tipus de trens que circulen per vies més rudimentàries.
Finalment, la característica que si viatgeu en el Tren del Ciment gaudireu més, els vagons jardinera. Normalment els trens i locomotores estan tancats però, heu vist mai un tramvia antic, els vagons del qual semblen petites terrasses amb seients i obertes pels costats? Abans els trens no contaven amb la carcassa metàl·lica que actualment veiem. El Tren del Ciment encara compta amb aquests tipus de vagons, on viatjaven els miners que anaven a treballar per les proximitats. Us encantaran tant per gaudir de les vistes sense problemes, com per refrescar-vos durant el vostre passeig!